segunda-feira, julho 19, 2004

Brilho Eterno de uma Mente Sem Lembranças - O título do filme foi retirado do poema "Eloisa to Abelard", de autoria de Alexander Pope. O mesmo poema já havia sido usado pelo roteirista Charlie Kaufman em Quero Ser John Malkovich.
“Brilho Eterno” pode ser visto como uma bonita história de amor. Ou como uma defesa da psicoterapia contra soluções imediatistas de realização pessoal. Ou ainda como uma fábula sobre a importância da memória como fonte de conhecimento e de transformação. Nesse sentido, o filme é uma bela demonstração desta reflexão de Luis Buñuel sobre a memória: “É preciso começar a perder a memória para perceber que é justamente essa memória que faz toda a nossa vida. Uma vida sem memória não seria uma vida, assim como uma inteligência sem possibilidades de se exprimir não seria uma inteligência. Nossa memória é nossa coerência, nossa razão, nossa ação, nosso sentimento. Sem ela não somos nada”.
No Mínimo/Ricardo Calil

"In these deep solitudes and awful cells,    
Where heav'nly-pensive contemplation dwells, 
And ever-musing melancholy reigns; 
What means this tumult in a vestal's veins? 
Why rove my thoughts beyond this last retreat? 
Why feels my heart its long-forgotten heat?
  Yet, yet I love!--From Abelard it came,   
And Eloisa yet must kiss the name. 
Dear fatal name! rest ever unreveal'd, 
Nor pass these lips in holy silence seal'd.
Hide it, my heart, within that close disguise,
 Where mix'd with God's, his lov'd idea lies: 
O write it not, my hand-
-the name appears  Already written-
-wash it out, my tears! 
 In vain lost Eloisa weeps and prays,
Her heart still dictates, and her hand obeys.
How happy is the blameless vestal's lot! 
 The world forgetting, by the world forgot.
Eternal sunshine of the spotless mind
 Each pray'r accepted, and each wish resign'd;
  Labour and rest, that equal periods keep; 
 "Obedient slumbers that can wake and weep;"
  Desires compos'd, affections ever ev'n, 
 Tears that delight, and sighs that waft to Heav'n. 
Grace shines around her with serenest beams, 
And whisp'ring angels prompt her golden dreams.
For her th' unfading rose of Eden blooms,
And wings of seraphs shed divine perfumes,
 For her the Spouse prepares the bridal ring, 
For her white virgins hymeneals sing,
To sounds of heav'nly harps she dies away,  And melts in visions of eternal day.
Canst thou forget that sad, that solemn day, 
 When victims at yon altar's foot we lay? 
Canst thou forget what tears that moment fell,
 When, warm in youth, I bade the world farewell? 
As with cold lips I kiss'd the sacred veil, 
The shrines all trembl'd, and the lamps grew pale: 
Heav'n scarce believ'd the conquest it survey'd, 
And saints with wonder heard the vows I made. 
Yet then, to those dread altars as I drew, 
Not on the Cross my eyes were fix'd, but you: 
Not grace, or zeal, love only was my call, 
And if I lose thy love, I lose my all. 
Come! with thy looks, thy words, relieve my woe; 
Those still at least are left thee to bestow. 
Still on that breast enamour'd let me lie, 
Still drink delicious poison from thy eye, 
Pant on thy lip, and to thy heart be press'd; 
Give all thou canst--and let me dream the rest. 
Ah no! instruct me other joys to prize, 
With other beauties charm my partial eyes, 
Full in my view set all the bright abode, 
And make my soul quit Abelard for God.
 http://oldpoetry.com/poetry/4632
O poema é imenso e não está todo aqui, quem quiser pode  vê-lo na íntegra, é só clicar no link acima.
E agora lembrei que assisti um filme - não sei o nome - em que os personagens principais se chamavam Eloisa e Abelardo. Eles viviam um romance proibido já que ele era um padre.  E o tio dela acabava mandando castrar o pobre Abelardo...

Nenhum comentário: